Dieta na przytycie? Tak, to nie jest żart. Większość pań wyszukuje diet odchudzających, pozostając na nich niemal przez całe życie. Ale są i też osoby za szczupłe, które chciałyby przybrać kilka kilogramów. Choć słowo „dieta” kojarzy się raczej ze sposobami na zrzucenie kilogramów, to może dotyczyć również sposobu żywienia mającego na celu przybranie na wadze. Nie oznacza to jednak, że wystarczy po prostu dużo jeść – takim sposobem prędzej zrujnujemy swoje zdrowie, zanim zdrowo przytyjemy. Poniżej znajdziesz kilka praktycznych porad, co zrobić, aby w rozsądny sposób figura nabrała pożądanych kształtów.

Dlaczego niedowaga jest groźna dla zdrowia?

Niedowaga to przede wszystkim bardzo duże wyniszczenie dla organizmu. Stajemy się słabsi i bardziej nieodporni na choroby, jeśli naszemu organizmowi nie dostarczamy odpowiedniego paliwa do prawidłowego funkcjonowania. Według WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) niedowaga najczęściej dotyka osób nadużywających narkotyków, alkoholu, osób które nie dbają o siebie z powodu problemów psychicznych, lub niskiego statusu społecznego. Niedowaga jest wynikiem zaburzeń organizmu, przede wszystkim hormonalnych, ale także zaburzeń układu immunologicznego. Osłabione ciało nie ma odpowiedniej odporności, aby bronić się przed wszelkimi chorobami, co w dłuższej perspektywie może doprowadzić do anemii, pogorszenie stanu skóry, włosów i paznokci. Do tego dochodzi uczucie zmęczenia, senności, ból głowy, problemy ze strony układu pokarmowego. Co ciekawe osoby borykające się ze zbyt niską masą są bardziej narażone na śmierć, niż ludzie otyli. Dlatego nie bagatelizuj tego problemu.

Dieta na przytycie, na czym polega?

Dieta na przytycie, zwiększająca masę ciała, przyda się przede wszystkim ektomorfikom, czyli osobom z bardzo szybką przemianą materii. Odpowiedzi na pytanie „jak przytyć?” mogą poszukiwać również osoby, które straciły na wadze zbyt dużo na przykład w skutek choroby. Wiele chorób objawia się ograniczeniem apetytu, czasami również w regularnym jedzeniu pożywnych posiłków przeszkadza nam stres czy przepracowanie. Rezultatem może być wówczas wychudzenie, które czasem wydaje się nieatrakcyjne, ale przede wszystkim wiąże się z niedoborami i licznymi negatywnymi konsekwencjami zdrowotnymi.

W takiej sytuacji warto jest wprowadzić nawet prostą dietę na przytycie, aby uzyskać ponownie prawidłową masę ciała. Dieta na przybranie masy ciała dla mężczyzn, nie różni się od diety dla kobiet. Panowie powinni jedynie zwrócić na nieco większą podaż kalorii, dostosowaną do trybu życia oraz rodzaju wykonywanej pracy. Nieco subtelniejszą kwestią jest stosowanie diety na przytycie u nastolatków. Niejedna nastolatka marzy o pełniejszych kształtach, a nastolatek o imponującej muskulaturze. Jednak w wieku dojrzewania tempo metabolizmu bywa tak zawrotne, że nie sposób sprawić, by przyjmowane kalorie odkładały się w masie ciała. Zastosowanie radykalnej diety na przytycie o bardzo dużej podaży kalorii może być o tyle nietrafionym pomysłem, że może zmienić i utrwalić nawyki żywieniowe, które wejdą do kanonu żywienia młodego człowieka. Wzrost masy ciała może wtedy przerosnąć założenia, a powrót do zdrowych nawyków będzie wiązał się z wieloma wyrzeczeniami.

Zasady diety na przytycie

Podstawowe założenie diety na przytycie jest bardzo proste: jeśli dostarczasz organizmowi mniej kalorii niż potrzebujesz, zaczynasz chudnąć, a jeśli więcej niż twój organizm jest w stanie „spalić” w ciągu dnia – tyjesz. Niestety, dalej nie jest już tak prosto. Zwłaszcza w przypadku tycia dużą rolę odgrywa to, czy wzrost masy ciała wiąże sie z powiększeniem tkanki tłuszczowej czy mięśniowej, gdyż ma to ścisłe powiązanie z naszą sylwetką. Warto również pamiętać, iż zjadanie jedynie tłustych posiłków jest szybką drogą do problemów zdrowotnych, np. ze zbyt wysokim cholesterolem.

Stąd warto komponować posiłki pełnowartościowe oraz urozmaicone, przygotowane z tzw. zdrowych bomb kalorycznych. Ważna jest również ilość posiłków. Dietetycy sugerują, aby spożywać aż pięć posiłków, ale nieco mniejszych, aby stale dostarczać do organizmu energię i składniki odżywcze. Nie wolno zapominać również o aktywności fizycznej, gdyż dzięki niej będziemy przybierać w tkankę mięśniową, która to jest podstawowym elementem pięknej sylwetki. Warto pamiętać również o tym, aby w miarę postępu diety zwiększać ilość przyjmowanych kalorii, jak i stopień aktywności fizycznej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *